Saturday, January 9, 2010

ANAK GENERASI BUJAL,KEMAMAN

SIAPA AKU?Aku adalah anak kelahiran Kg Bujal Kemaman yang pernah merasai pengalaman keluarga aku dihalau oleh Penguatkuasa Pejabat Tanah Kemaman bersama-sama penghuni lain semasa zaman Idris, atas arahan exco kerajaan negeri pada masa itu,Ahmad Said dan kini berjawatan Menteri Besar Terengganu.Aku masih ingat pada masa itu aku berada di universiti, menerima panggilan daripada abangku yang beritahu bukan setakat rumah keluargaku diroboh tetapi musolla ataupun masjid tempat orang kampung bersembahyang.
Tetapi aku bukan baru kenal wakil rakyat Kijal yang bernama Ahmad Said ini.Bila aku ke pasar Kemaman,orang ramai bercakap pasal dia dengan angkuh sepak bakul penjaja dalam pasar Kemaman.Bukan setakat itu sahaja,malah selalu ajak orang lain bertumbuk.Tapi setakat ini masih belum ada orang Kemaman yang berani ditumbuknya.Zalimnya manusia ini.
Kini dia berlakon menjadi orang alim.Lebih alim dari ulama?Tapi mulutnya bagai ....?Kaki temberang sama seperti dia menjadikan rukun penipu sebagai rukun hidup dirinya apabila bercakap dengan bininya.Setengah orang panggil dia Mat Jeput.Hidup penuh dengan pura-pura.

No comments:

Post a Comment